Life in Ads =).

Friday, October 21, 2011

Langkah melangkah

Dah dua hari menyimpan hasrat update blog. Akhirnya dapat juga tunaikan hasrat tu. Entri ni mungkin nampak biasa saja. Tapi perasaan di sebalik nampak biasa saja tu lebih luar biasa. 

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah di atas segala rahmat dan ujian diberikan atas diri. 
19 October 2011 adalah langkah permulaan kecil kepada sesuatu yang lebih besar - Presentation of my research proposal.

Bukanlah kali pertama present research proposal di hadapan rakan - rakan postgraduate. Ya, ianya kali kedua. March 2010, present topik lama (Relationship between Work Stress, Personality and Cyberslacking). Sekarang dengan topik baru - Relationship between Work Stress, Anger and Aggressive Driving.  Bergelut juga untuk final topik ni. Macam - macam jadi. Alhamdulillah, Allah beri kekuatan untuk berjuang dan teruskan perjuangan.  

Tak ramai yang hadir untuk presentation mun dan Affezah (my coursemate). Tapi segala - galanya berjalan dengan lancar. Dalam hati dah niat untuk mendapatkan maklum balas positif daripada kawan - kawan mengenai proposal. Alhamdulillah, Allah makbulkan. Kadang - kadang bila kita terlalu tumpukan perhatian terhadap proposal, kita tak nampak kecacatan/kesalahan sendiri. Jadi perlukan kawan - kawan untuk pantulan idea - idea yang lebih bernas dan juga nasihat yang berguna untuk langkah - langkah kecil yang seterusnya. Kalau ikutkan supervisor mun, nak saja teruskan dengan defense proposal. Tapi mun tak confident dengan diri sendiri. Jadi, mintak kebenaran daripada supervisor untuk present dulu depan kawan - kawan. Ada je kawan - kawan yang terus defend proposal tanpa present dulu. Itu pilihan mereka dan supervisor mereka. Up to them la kan. As for me, I am comfortable to present it first to my friends. Takut kena kritik? Ya, mungkin. Mun pernah ditegur oleh bapak mun berkenaan dengan takut kritikan. At one point, mun mengaku, mun takut dikritik sebabnya mun seorang yang agak perfectionist. Jadi bila ada kritikan, mun akan rasa down. Tapi hakikatnya, tak dak satu benda dalam dunia ni yang sempurna; Hanya Allah Maha Sempurna. 

Alhamdulillah, ulasan kawan - kawan membantu untuk mun terus upgrade proposal mun sebelum defense di peringkat department. Kebanyakan kawan - kawan komen pada bahagian Method - Participants, Scales yang bakal digunakan. Rasa gembira dapat ulasan macam tu. Rasanya topik mun agak straight forward. Jadi senang orang nak faham kan? Bagus lah gitu. Mun harap langkah seterusnya dipermudahkan oleh Allah - Defense proposal pada 2hb November 2011. 

Rasa tak percaya pun ada. Rasa tak yakin pun ada. Betul ke aku nak defend proposal? Proposal aku nampak macam cikai je? Orang lain buat proposal topik yang canggeh manggeh. Tapi, topik aku ni... alahai.. Hmmm... Itulah thoughts yang mun perlu overcome sebelum sampai hari 2 November ni.

Apa yang perlu dibuat sekarang, tengok pada langkah - langkah kecil yang mendatang. Semoga apa yang dituai sekarang, dapat hasil tanamannya nanti. Doakan mun ye kawan - kawan supaya Allah berkati usaha mun. Terima kasih! ;).


p/s: InsyaAllah mun, you can do it!

No comments:

Post a Comment