Life in Ads =).

Thursday, October 06, 2011

Akhirnya yang pertama itu sempurna...

Alhamdulillah...
Syukur ke hadrat Illahi...
Hari ni 6 September 2011
Tepat pukul 2.52ptg
Berjaya siapkan deraf pertama untuk proposal

What? Proposal? 
Bukan selama ni dah siap ka proposal?
Oh noooooooo!
Okei! Fain!

Boleh refer balik dalam entri - entri mun yang lepas; Asyik - asyik cerita pasal research propoooooooooooosal je. Takde benda lain.
Takpa.. takpa..
Kalau tak sabaq, dok guaq!
Ngeh ngeh!

Eh, patutnya entri ni seriyes,
Apasal main - main
Isk.. isk..
Astagfirullah..

Ok. kita sambung cerita balik.
Ha, kat mana kita tadi?
Kat blog mun kan.
Ohh yes, betul tu.
Alhamdulillah, tadi dah berjaya print proposal (baca: deraf pertama okei!) dan hantar ke proposal. Tak hantaq pun sebenaqnya, I just slipped under her door.
Begitulah alkisahnya.

Mun peruntukkan masa dalam 9 hari untuk siapkan semua kerja.
Nak tau kerja - kerja-in apa?
Meh mun list down:
1. Cari lagi literature (usaha ni memang dari dulu lagi.. ye la, dari topik dulu sampai topik baru sekarang)
2. Baca dan review literature yang dicari
3. Susun rangka untuk ditulis.

Nak kata pandai sangat buat research proposal tu, idok ler. Tapi memandangkan pengalaman yang bertambah tambah dari hari ke hari tu, membantu jugak lah dalam perkembangan usaha ke arah mencapai matlamat menghantar proposal dalam masa yang singkat. Singkat yang lagu mana tu? Oh well, ada orang ambik masa 1 bulan untuk siapkan proposal. Ada yang ambik masa...er.. mungkin berbulan - bulan... Pada mun, dua - dua pengalaman tu mun dah lalui. Bila fikir - fikir balik, ada peningkatan terhadap skill mereview (apa punya perkataan daaa?) dan menulis. Alhamdulillah! Belajar dari cara yang susah. Ya, memang agak susah. Mana ada orang buat research proposal dalam masa kurang dari 15 hari? Rasa bengong pun ada jugak. Pelik, dulu berbulan - bulan nak siapkan seketul proposal. 


Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan mun untuk siapkan proposal dan hantar within time yang dah dipersetujui oleh mun dan supervisor. Allah telah perkenankan doa mun dan doa orang - orang terdekat yang memahami situasi mun. Rasa magika betul. Fantastika. Magika ka, fantastika ka, itu semua kerja Allah. Dulu time buat proposal, mun rasa berat hati sangat. Seolah - olah ada yang mengganggu. Rasa tak boleh fokus! Rasa tak tenteram. Tapi Alhamdulillah, sekarang dah okeh.  


Allah jadikan sesuatu perkara tu cantik sangat! Cun! Sebab Dia paling tahu mun macam mana. Dia jadikan mun suffer sket awal - awal sem, dan akhirnya Allah bagi pelangi. Dan mun lebih suka untuk menderita daripada bahagia je tanpa ujian. Mun tak sempurna. Jadi ketidaksempurnaan tu la yang boleh bawak bahagia untuk mun....

Sekarang ni, tak bererti mun dah boleh senang lenang, goyang kaki, bangun lewat bagai.. No.. no no... Mun harus istiqamah.. sebab ini ujian untuk mun, ini jihad mun. Jihad ilmu la katakan... ;).Mudah - mudahan Allah permudahkan.


Dalam bulan ni akan ada 2 KPI yang nak capai. Pertama, dapatkan green light from my supervisor on the proposal untuk dipertahankan (baca: defend). Kedua: defend proposal di hadapan rakan - rakan dan staf akademik  di department. 


InsyaAllah mun, you can do this!

Allah ada bersamamu.
Dia menjagamu.
Dia ada.
Sentiasa. 




=).


p/s: Boleh la self-reward dengan ini.

No comments:

Post a Comment