Life in Ads =).

Tuesday, August 03, 2010

Jika saya lepaskan awak

"Munira, suka pendam perasaan awak ke?" tanya Doktor Z.

"A`ah doktor. Saya susah nak luahkan perasaan saya. Kalau saya marah pun, saya akan ambil masa yang lama untuk marah kat seseorang. Saya susah nak cakap dengan orang, saya marah dengan orang tu."

"Awak cuba lepaskan. Kalau awak lepaskan, insyaAllah, sakit awak akan kurang."

"Saya cuba doktor. Saya cuba."



Ya, mun sangat susah nak luahkan perasaan especially rasa tak puas hati atau marah kat orang lain. Dan akhirnya, mun makan hati, sendiri - sendiri.

Amatlah susah nak cakap tak suka atau marah dekat orang lain. Banyak tantrum dalam diri. Mengerutu sakitnya dalam hati. Banyak kata - kata hati yang keluar.

Mun ingat, last time mun rasa marah yang tersangat - sangat - sangatlah marah was last year. Time tengah practicum dengan classmate. He's a foreigner. Bukan mun anti-foreigner tapi tindak tanduk dia yang buat mun tak berkenan. He's religious. Sangat - sangat. and I dont mind with that.

Bila diskusi dengan dia dan supervisor, takde plak dia nak cakap apa - apa. As if, he agrees on what we are discussing. Tapi keluar je dari bilik supervisor, dia start cakap yang dia tak setuju dengan apa yang telah dibincangkan. wohoooooh.. hangin la satu badan mun. Kenapa tak cakap awal - awal? Kenapa tak bangkang time mun bagitau supervisor apa yang kita nak buat?

*Stress*Tensi*

I can tolerate if people talk nicely even if you don't agree with me.

Depan supervisor angguk - angguk. Tapi bila dah takda supervisor geleng - geleng. Hangin!

Haihhh.. seingat mun, tu lah pengalaman marah yang paling tak boleh lupa. Ingat sampai sekarang.

Pernah jugak time kecik - kecik dulu, mun rasa marah yang sangat - sangat kat kakak mun. Tapi mun simpan je. Time tu tengah nak makan, dia plak membebel ape ntah. Mun tak lawan balik. Mun senyap je. Tapi bila telan makanan tu rasa panas tekak. Perit jugak. Uhh... Sabar mun sabar.



Jadi, haruskah saya lepaskan awak wahai perasaan?

Lepaskan rasa marah dan tak puas hati kat orang lain. Biar puas.

Tapi puaskah? Apa manfaat yang boleh ada kat situ.

Dilema dalam diri. Itulah...

Ya Allah, Kau Maha Mengetahui.. apa yang tersirat dan tersurat dalam hati. Aku mohon ampun dari-Mu, ya Allah. Aku mohon daripada-Mu ya Allah.. jauhilah kemurkaan-Mu dariku.. Amiin...


No comments:

Post a Comment